SSGG (SWOT) analizė nuo A iki Z

Aug 10 / Deimantė Vaitkutė
Ar kada nors girdėjote akronimą SSGG? Jeigu dirbate marketingo srityje arba joje turite bent minimalią patirtį, puikiai žinote, kad tai – tikrai ne legendinė Algio Ramanausko grupė arba dar vienas naujai sukurtas socialinis tinklas. SSGG (angl. SWOT) analizė – tai strateginio planavimo technika. Ja remiantis, nagrinėjami ir atskleidžiami tokie reiškiniai, kaip įmonės stiprybės, silpnybės, galimybės bei grėsmės. Taigi, ką svarbiausia žinoti ne tik kalbant apie SSGG, bet ir siekiant pasinaudoti šios analizės nauda? Įraše rasite trumpą, bet išsamų gidą, ką reiškia SSGG (SWOT), kaip ši analizė veikia bei kaip ją atlikti patiems.

SSGG analizė – pamatas įmonės strateginių planų krypčiai nustatyti

Nors verslo sėkmė turi daug dedamųjų, įmonės SSGG analizė dažniausiai yra pamatinė priemonė, be kurios rinkoje – nė krust. Su detaliai išnagrinėtu SSGG planu, kuriame išskirta po 3-4 stiprybes, silpnybes, galimybes ir grėsmes, galima apžvelgti ne tik savo verslo pavyzdingumą arba spragas, tačiau taip pat įmanoma įvertinti ir konkurentų veiklą ar vyraujančias rinkos tendencijas.

Paruošta įmonės SWOT analizė gali padėti užbėgti už akių formuojant strateginius veiksmus, orientuojantis į savo pranašumus ir neišnaudotas galimybes. Tokiu būdu pranašumų akcentavimas ir veiksmų kūrimas pagal juos, savaime tampa orientyru, padedančiu mažinti silpnybių ir grėsmių įtaką.

SSGG analizės segmentai

Kaip jau ir minėjome, SSGG analizės visumą sudaro keturi pagrindiniai segmentai – stiprybės, silpnybės, galimybės ir grėsmės. Paprastai stiprybes ir silpnybes galima priskirti vidiniams įmonės faktoriams, o galimybės ir grėsmes – išoriniams.

Vidiniai reiškiniai, kaip stiprybės ir silpnybės dažniausiai leidžia pažvelgti į įmonės vidaus charakteristiką ir istoriją, iš kurių susideda bendras įmonės vaizdas bei būdingi individualūs reiškiniai, kaip: kapitalas, žmogiškieji ištekliai, strateginiai pasirinkimai.

Išoriniai veiksniai, kaip galimybės ir grėsmės, dažniausiai būna susiję su aplinkos veiksniais, tiesiogiai darančiais įtaką verslo galimybėms ir grėsmėms, kurias reikėtų stengtis eliminuoti. Kaip vienas aktualiausių pavyzdžių šiuo metu gali būti Covid-19 įtaka.

Stiprybės, silpnybės, galimybės ir grėsmės – iš arčiau

STIPRYBĖS

Įmonės SWOT analizė stiprybes nurodo, kaip pirmąjį ir svarbiausią segmentą. Ne be reikalo! Stiprybių dalis turi atspindėti viską, ką jūsų įmonė daro kitaip ar dažnu atveju – geriau nei jūsų konkurentai. Išsiaiškinkite savo įmonės unikalias vertes, kurios atsiskleidžia atsiliepimuose ar laimėjimuose.

Klausimai, padėsiantys geriau suprasti savo stiprybes:

  • Kuo esame pranašesni už savo konkurentus?
  • Kokie mūsų didžiausi laimėjimai?
  • Kaip mus mato klientai?
  • Kokie ištekliai įmonę veda į priekį ir yra labiausiai patikimi siekiant nusistatytų tikslų?

SILPNYBĖS

Silpnybės – ne ką mažiau svarbi SSGG analizės dalis, kuri galbūt ir pabrėžia silpnąsias, mažiau norimas akcentuoti vietas, tačiau silpnybių nagrinėjimas gali aiškiai parodyti, kam verta skirti daugiau dėmesio, kad tai palaipsniui taptų stiprybėmis.

Įmonės SWOT analizė ir joje pateiktos silpnybės dažnu atveju būna susijusios su žmogiškųjų išteklių, sisteminiais, paslaugų ir kt. panašiomis spragomis.

Klausimai, padėsiantys geriau suprasti savo silpnybes:

  • Kokias silpnybes mumyse galėtų įžvelgti konkurentai?
  • Kur jaučiame, kad galėtume tobulėti sparčiau?
  • Ką neigiamo mumyse įžvelgia klientai ir darbuotojai?
  • Kokių išteklių trūksta mūsų įmonei, kad galėtume pasiekti savo tikslus?

GALIMYBĖS

Galimybių sekcijoje akcentuojami išoriniai veiksniai, kurie gali būti naudingi jūsų įmonei, tačiau, deja, jų neįmanoma kontroliuoti visiškai. Tik galutiniame SSGG analizės laiptelyje gali išaiškėti priemonės, kurios leis kryptingai eiti išsiaiškintų galimybių link.
Iki tol, galimybių sekcijoje galima tik apibrėžti, ko būtų galima pasiekti, atsižvelgiant į rinkos tendencijas, vyraujančią ekonominę ir politinę situaciją, atsižvelgiant ir į savo veiklos sąryšį su šiais elementais.

Klausimai, padėsiantys geriau suprasti savo galimybes:

  • Kokios rinkos tendencijos mūsų veikloje yra palankios?
  • Kokie išoriniai įvykiai teigiamai veikia mūsų potencialą?
  • Kokie išoriniai įvykiai/tendencijos yra su mumis tiesiogiai susijusios?
  • Kaip galime pagerinti vartotojų patirtį, tobulindami produktą ar paslaugą, tuo pačiu atsižvelgdami į vyraujančią situaciją?
  • Ar konkurentai turi silpnybių, kurios jums negalioja bei galėtų tapti jūsų galimybėmis?

GRĖSMĖS

Įmonės SWOT analizė grėsmes pateikia, kaip paskutinį nagrinėjimo segmentą, kuriame atsiskleidžia potencialūs rizikos veiksniai įmonei. Tai – reiškiniai, kurie gali pakenkti jūsų verslui ir daugiausiai gali būti susiję su jūsų silpnybėmis, su kuriomis nesusidorojus tinkamai, grėsmės tampa kur kas pavojingesnės.
Vis dėlto, tinkamai įvertinus grėsmes, vėliau galima ieškoti perspektyvių būdų, kaip šiuos iššūkius įveikti.

Klausimai, padėsiantys geriau suprasti grėsmes:

  • Ar mūsų įmonė gali plėstis ir prisitaikyti prie vyraujančių tendencijų, produktą ar paslaugą adaptuojant?
  • Ką mūsų konkurentai daro teisingai, o mes – ne?
  • Kokie technologiniai iššūkiai mums gali pakenkti?
  • Ar rinka, kurioje mes esame, gali plėstis?
  • Kas gali paskatinti mūsų įmonės žlugimą? Ar tai įmanoma?

Atlikome analizę. Kas toliau?

Tinkamai įvertinus savo stiprybes, silpnybes, galimybes ir grėsmes, informaciją belieka tinkamai pritaikyti įmonės veikloje. Įmonės SWOT analizė puikiai tiks kuriant įmonės strateginį arba rinkodaros planą.

Kaip SSGG analizė atrodo? Pavyzdys.

Paprastai visos stiprybės, silpnybės, galimybės ir grėsmės nugula į SWOT matricą, kuri kuriama pagal individualų įsivaizdavimą. Tad, kad būtų paprasčiau įsivaizduoti, kaip ji atrodo, jums prieš akis, populiariausi pavyzdžiai:

1. Norwegian Air Shuttle SSGG analizės pavyzdys

2. Huawei SSGG analizės pavyzdys:

Nori naudoti šiuos šablonus? Atsisiųsk čia 
Daugiau apie SSGG analizė ir kaip formuoti socialinių tinklų strategiją ir vykdyti mažų bei didelių prekinių ženklų komunikaciją išmokite online kurse Strategija socialiniams tinklams: rengimas ir įgyvendinimas.
Created with